Onderstaande projecten heeft Cappella ad Fluvium de afgelopen tijd gerealiseerd.
Kijk ook eens op deze pagina voor campagnebeelden en geluidsfragmenten van onze vorige projecten.

najaar 2016: Weihnachtsgeschichte van Schütz

Schütz - Weihnachtshistorien - 2016

Cappella ad Fluvium i.s.m. barokensemble Castello Consort en solisten Daniëlle Stroes, Henk Gunneman en John Woudt
o.l.v. Dirkjan Horringa

Heinrich Schütz: Historia von der Geburt Jesu Christi en delen uit Symphoniae Sacrae en Geistliche Chormusik

Concerten

  • Arnhem, Walburgiskerk, Walburgisplein 1, op zaterdag 17 december 2016, 20:15 uur
  • Nijmegen, Titus Brandsma Gedachteniskerk, Stijn Buysstraat 11, op zondag 18 december 2016, 15:30 uur

In de westerse muzikale traditie is december de tijd voor feestelijke adventsmuziek met een veelal indrukwekkend en soms wat pompeus karakter, zoals Händels Messiah, en een royaal aanbod aan kerstconcerten . Temidden hiervan zal men niet snel meer bescheiden, 17e-eeuwse, Lutherse, devotionele werken aantreffen. Toch is de subtiele schoonheid van Heinrich Schütz' late meesterwerk Historia von der Geburt Jesu Christi onovertroffen. Het werk is vrolijk, melodieus en inventief, en van een grote muzikale rijkdom. Van de latere, 18e-eeuwse uitbundigheid vertoont het nauwelijks een spoor. Schütz legde zich ook in dit werk bewust toe op het zo goed mogelijk verbinden van de tekst en de muziek, waardoor deze een maximale zeggingskracht verkreeg.

De Historia wordt relatief weinig uitgevoerd omdat het een specialistische aanpak vraagt. Er zijn zeer goede vocalisten nodig om alle solopartijen adequaat uit te voeren. Dat geldt ook voor de instrumentalisten, een rijke bezetting met barokviolen (ook altviool), zinken (ook blokfluiten), trombones, en een rijkbezette basso continuo groep met orgel, theorbe, dulciaan en violone. Ook voor het uitvoerende koor zijn er specifieke lastige aspecten aan dit werk verbonden. Om dit programma uit te kunnen voeren werd het ensemble uitgebreid met een drietal solisten, te weten de sopraan Daniëlle Stroes (Engel), de tenor Henk Gunneman (Evangelist) en de bas John Woudt.

Naast de Historia omvatte ons programma Weihnachtsgeschichte ook enkele andere werken van Schütz uit de bundels Symphonia Sacrae en de Geistliche Chormusik. Deze bundels behoren tot het bekendste werk van Schütz en bestaan uit vocale werken waarin bijbelteksten – andermaal op virtuoze wijze – zijn getoonzet. Cappella ad Fluvium heeft zich erop verheugd in de adventsperiode 2016 dit bijzonder feestelijke programma uit te voeren.

 

Repetitiebeelden van Cappella ad Fluvium. Na het openingskoor ('Die Geburt' - De Bevalling) begint de Evangelist met Het Verhaal.

Voorjaar 2016: Stabat Mater, Passiemuziek van Boheemse meesters

2016 CAF Stabat MaterCappella ad Fluvium presenteerde tijdens de Lijdenstijd van 2016 een programma met schrijnende werken van Boheemse meesters. Centraal stond het beroemde Stabat Mater van František Ignác Antonín Tůma (1704-1774). Een ander sleutelstuk van dit programma was de Johannes Passion van Christoph Demantius (1567-1643). Deze tijdgenoot van Monteverdi schreef een zogenaamde motetpassie, waarin het bekende verhaal wordt verteld in een zesstemmig motet in drie delen. Verder klinkt er nog een keus uit Zelenka’s responsoriën voor de goede week. Bach bewonderde Zelenka (1679-1745) om zijn fijnzinnige contrapunt en rijke harmonieën. Het programma wordt compleet gemaakt met het Miserere van Gallus (1550-1591). Indrukwekkende muziek, waarin de grote Boheemse barokcomponisten het lijden van Christus zo intens schilderen.

En dit alles klonk in twee rijk geornamenteerde kerken: de St. Bernulphus in Oosterbeek met de kruiswegstaties van Toorop, en de Cenakelkerk in Heilig Landstichting met haar vroeg-Christelijke mozaïeken.

Het programma werd uitgevoerd met een een koor van 24 zangers SATB en basso continuo (Eelco Kooiker, kistorgel en Martijn Verbrugh, viola da gamba).

Concerten

  • zaterdag 12 maart, 20:15 - Bernulphuskerk, Oosterbeek
  • zondag 13 maart, 15:30 - Cenakelkerk, Heilig Land Stichting

A-meezing Mariavespers op 16 april 2016

2016 04 16 flyer Monteverdi scratch Met deze scratch wilden we onze bekendheid vergroten en in contact komen met nieuwe, graag ook jonge zangers in de regio Arnhem/Nijmegen en omstreken. Cappella ad Fluvium heeft momenteel een uitstekende gevarieerde leeftijdsopbouw, met zangers tussen de 30 en de 65. Dat willen we graag zo houden en daarom zoeken we naar nieuwe, jonge, getalenteerde en ambitieuze zangers.

Op zaterdag 16 april 2016 nodigden we daarom zoveel mogelijk zangers uit de regio uit om zich met ons onder te dompelen in de prachtige muziek van Claudio Monteverdi. Een dag lang werken, zingen en de Cappella-sfeer proeven met aan het eind een feestelijke uitvoering van de (continuo-versie van de) Mariavespers. De scratch stond onder leding van vaste dirigent Dirkjan Horringa. Jaap Jan Steensma begeleidde het scratchkoor op kistorgel.

De volgende delen uit de Mariavespers waren voor deze dag geselecteerd:

2. Dixit Dominus [SSATTB]
3. Nigra sum [solistisch, solo t]
4. Laudate pueri [SATB-SATB]
5. Pulchra es [solistisch, soli ss]
6. Laetatus sum [SSATTB]
9. Audi coelum [SSATTB]
10. Lauda Jerusalem [SAB-T-SAB]
12. Ave maris stella [SATB-SATB]

Voor de zangers van Cappella ad Fluvium was het een inspirerende mogelijkheid om hun passie met anderen te delen, en voor de scratch-deelnemers was het een geweldige ervaring om met Cappella ad Fluvium te kunnen zingen.

  • Scratchdag: zaterdag 16 april 10:00-16:00 uur / concert 16:30 uur

Najaar 2015: WARUM?

Warum, november 2015Geestelijke muziek van Schütz, Brahms en Distler

Cappella ad Fluvium combineerde motetten uit Schütz' Geistliche Chormusik met werken van Brahms en Distler in het programma 'Warum?'. De muziek van de vroeg-barokke componist Heinrich Schütz (1585 - 1672) met zijn geweldige woordschildering en fantastische polyfonie is lang in de vergetelheid geweest, maar in het midden van de 19e eeuw weer herontdekt. Voor Johannes Brahms (1833 - 1897) was Schütz een grote bron van inspiratie voor zijn koormuziek. Onafhankelijke lijnen en subtiele woordschildering zijn bij hem ingebed in de harmonische taal van de Romantiek, zoals zijn grote motetten 'Warum ist das Licht gegeben' en 'O Heiland, reiß die Himmel auf'. Schütz inspireerde ook Hugo Distler (1908 - 1942) tot diens bundel Geistliche Chormusik, waarin hij koormotetten verzamelde die zich juist tegen de Romantische stijl afzetten.

Concerten

  • Zaterdag 21 november 20.15 uur | St. Jan | Nieuwstadskerksteeg | Zutphen
  • Zondag 22 november 15.30 uur | St. Bernulphus | Utrechtseweg 129 | Oosterbeek

voorverkoop € 15 | kassa € 17,50 | CJP € 10

De volgende stukken stonden op het programma:

Heinrich Schütz (1585 - 1672) Unser keiner lebet ihm selber
  Herr, auf dich traue ich
  Die mit Tränen säen
  O lieber Herre Gott (SSATTB)
Johannes Brahms (1833 - 1897) Uit: Drei Motetten op. 110
  1. Ich aber bin elend
  2. Ach, arme Welt, du trügest mich
  Warum ist das Licht gegeben
  1. Warum is das Licht gegeben
  2. Lasset uns
  3. Siehe, wir preisen
  4. Mit Fried und Freud
Heinrich Schütz (1585 - 1672) Herr, wenn ich nur dich habe (SATB-SATB)
  Magnificat a 8 SWV 494 (SATB-SATB)
Hugo Distler (1908 - 1942)  Ich wollt, daß ich daheime wär             
  In der Welt habt ihr Angst
  Das ist je gewißlich wahr

Voorjaar 2015: Music as a Bridge

een grensoverschrijdend concert van Cappella ad Fluvium

In het voorjaar van 2015 haalde Cappella ad Fluvium de banden aan met Engeland. Onder de noemer ‘Music as a Bridge’ gaf het Arnhemse projectkoor onder leiding van Dirkjan Horringa een serie concerten in Nederland én Engeland.

Music as a BridgeDe titel verwijst naar onze wens om met een 'brug van liederen' de kloof tussen landen kleiner te maken met muziek als universele taal. Het koor zong daarom o.a. muziek waarbij dezelfde tekst klonk in een versie van een Engelse en een Nederlandse componist. Zo klonk het Salve Regina van William Byrd naast de even prachtige versie van Josquin des Prez. Van de hedendaagse componisten John Tavener en Daan Manneke hoorde u hun composities op Psalm 121. Bij de concerten in Nederland was er een Engelse sfeer toen Cappella ad Fluvium hoogtepunten uit een Anglicaanse Evensong zong. Het was een voorproefje van de concertreis in mei. Toen was het koor te gast in het prachtige Waltham Abbey nabij Londen om daar naast de concerten tevens een Evensong te verzorgen. Hiermee ging bij vele koorleden een reeds lang gekoesterde wens in vervulling. Een feest om te zingen en een genot om naar te luisteren!

Op het programma:
  • Byrd, Viri Galilei, Alleluia ascendit Deus, Salve Regina - Et Jesum benedictum
  • Josquin, Salve Regina
  • Sweelinck, Viri Galilei, Cantate Domino en Ps. 137 Estans assis
  • nog te kiezen moderne Engelse en Nederlandse stukken
In de Evensong wordt gezongen:
  • Philips - Ascendit Deus
  • Ayleward - Preces & Responses
  • Jeremy Jackman - Psalm 8
  • Gibbons - Magnificat & Nunc Dimittis
  • Croft - God is Gone Up
  • J. Clarke & Jeremy Jackman (3 & 6) - The Head that Once
  • Jeremy Jackman - Dismissal

Concerten e.d. in Nederland:

  • zondag 22 maart 15:00 - try-out in de kapel van woonzorgcentrum Insula Dei, Velperweg 139, Arnhem
  • vrijdag 24/4 - 1e concert 20:15 Opstandingskerk, Arnhem
  • zaterdag 25/4 - 2e concert 20:15 Cenakelkerk, Heilig Landstichting
  • zondag 21/6 - Evensong in Taborkerk, Ede

Concerten e.d. in Engeland

alle in Waltham Abbey Church

  • donderdag 14 mei - eind van de middag: Choral Evensong for Ascension Day
  • vrijdag 15 mei - workshop met Jeremy Jackman
  • zaterdag 16 mei - 12:00 lunchconcert met Dirkjan

Najaar 2014: NAVIDAD, Kerst met Spaanse peper!

NAVIDAD, Kerst met Spaanse peper!

Cappella ad Fluvium serveerde in 2014 een pittig kerstconcert met Spaanse muziek uit de 16e eeuw. Centraal op het menu stond een tweetal Ensaladas, gelardeerd met een parodiemis. Daarnaast genoot het publiek van een paar heerlijke Villancicos.

Een Ensalada bevat een mengelmoes van stijlen, volksdeuntjes en kerkmuziek waarin op beeldende en humoristische wijze een verhaal wordt verteld. Een van de Ensaladas in dit concert heet La Bomba (Mateo Flecha, ca. 1481 – ca. 1553) en gaat over de bemanning van een zinkend schip dat door de geboorte van Christus wordt gered.

Dit stuk wordt geparodieerd in de Misa de Bomba van Pedro Bermúdez (1558 – 1605). Niet minder dan 27 fragmenten uit Flecha’s La Bomba zijn er in geciteerd of verder uitgewerkt.

Villancicos tot slot zijn liederen met lichte, vaak geestige teksten die hun oorsprong vonden aan de adellijke hoven, waar men probeerde de zeer ritmische muziek van het Spaanse platteland na te bootsen (net zoals madrigalen bedoeld waren als nabootsing van herderszangen, maar eigenlijk heel geraffineerde muziekwerken waren). De liederen worden subtiel op smaak gebracht door de klanken van oude instru­menten uit de vroege Spaanse renaissance, zoals luit, gamba, clavecimbel, trombone, zink en fluit.

Concerten

  • 13 december 2014 20:15 Waalse kerk, Arnhem
  • 14 december 2014 15:30 Antonius Abt kerk, Nijmegen
  • 1 februari 2015 16:00 Dorpskerk, Hoog-Keppel: gedeeltelijke herhaling

Voorjaar 2014: Bachs Johannes Passion geënsceneerd

Bachs Johannes Passion geënsceneerd, april 2014Op 5 en 6 april 2014 bracht het Arnhemse projectkoor Cappella ad Fluvium de Johannes Passion van Bach dicht bij het publiek op een manier die zelden is vertoond. In ons land kennen de uitvoeringen van de Johannes en ook de Matthäus-Passion een vaste traditie van statige oratoriumconcerten. In deze bijzondere productie ligt de nadruk op de beleving van het verhaal over het lijden en sterven van Jezus, dat extra reliëf krijgt door het ook op terughoudende wijze uit te beelden.

De schilder Giotto di Bondone maakte aan het begin van de 14e eeuw prachtige fresco’s over het lijdensverhaal voor de Cappella degli Scrovegni in Padua. De sfeer en dramatiek die zij uitdrukken dienen als inspiratie voor koor en solisten die de evangelieteksten op het podium zingen en spelen. Bijzonder aan dit project is ook dat zij uit het hoofd zingen. De scenische uitvoering is sober, er wordt geen opera gemaakt van de Johannespassie. De muziek blijft het centrale element, de dramatische toevoegingen zijn terughoudend en symbolisch van aard en dienen om het verhaal beter tot zijn recht te doen komen.

In deze uitvoering werden de evangelieteksten gezongen en geacteerd op het podium. Daarbij was er tevens actieve participatie van het publiek: de toeschouwers zongen de koralen, het commentaar op het evangelie. De voorstelling begon daarom om 19:30 uur met een repetitie van publiek en orkest. Bijzonder aan dit project was ook dat het koor uit het hoofd zong.

De bovengenoemde scheiding tussen verhaal en contemplatie, het verduidelijken van de handeling door symbolisch spel gaf een nieuwe dimensie aan een werk waarvan de kwaliteit onomstreden is, maar dat wel vaak op stereotype wijze wordt uitgevoerd. Het moge duidelijk zijn dat er geen opera werd gemaakt van de Johannespassie; de muziek bleef het centrale element, de dramatische toevoegingen waren wat afstandelijk en symbolisch van aard en dienden om het verhaal beter tot zijn recht te doen komen.

Giotto LamentationDe solisten die meewerkten waren: Jos van der Velde (evangelist), John Woudt (Jezus), Jorne van Bergeijk (Pilatus), Klaartje van Veldhoven (sopraan), Kaspar Kröner (altus), Mattijs Hoogendijk (tenor) en Mitchell Sandler (bas). Het orkest bestond uit barokspecialisten met authentieke instrumenten die uit heel Europa naar Nijmegen en Arnhem kwamen voor deze opmerkelijke concerten. Lichtkunstenaar Jasper van den Boezem tekende voor sfeervolle belichting en lichteffecten.

Dirigent Dirkjan Horringa tekende behalve voor de muzikale leiding ook voor de regie van deze productie.

Voorstellingen:

  • Zaterdagavond 5 april 2014, 19:30 uur Boskapel, Graafseweg 276, Nijmegen
  • Zondagavond 6 april 2014, 19:30 uur Opstandingskerk, Rosendaalseweg 505, Arnhem

Najaar 2013 - Vespers van Rachmaninov

Rachmaninov Vespers 2013

In het najaar van 2013 voerde Cappella ad Fluvium de Vsénoshchnoye bdéniye, de 'Vespers' van Rachmaninov uit. Na het grote succes van het Russische programma in 2011 bij zowel zangers als publiek werkte Cappella ad Fluvium opnieuw aan de Russische koorklank in de beroemde Vespers van Rachmaninov. De Vespers van Rachmaninov horen zonder twijfel bij de meest geliefde en imponerende liturgische koorwerken ooit geschreven.  Rachmaninov componeerde zijn Vespers in 1915, met de nakende Russische revolutie op de achtergrond. Een klassieker, die ook na 100 jaar nog steeds tot in het diepst van het hart weet te raken. Nu eens ingetogen sereen, dan weer groots en juichend. Een intense samensmelting tussen diep liturgische teksten en traditionele melodieën, die afkomst, geloof en taal overstijgen.

Tegenwoordig worden Rachmaninovs Vespers door velen beschouwd als een hoogtepunt in de Russische geestelijke muziek. Het op muziek zetten van delen uit de complexe Russisch-Orthodoxe liturgie vormde een grote uitdaging voor Rachmaninov. Hij diende rekening te houden met de beperkte mogelijkheden van de zangstem. En doordat hij ditmaal niet prat kon gaan op virtuoos uiterlijk vertoon, moest hij zich wel concentreren op de expressie van spirituele emoties. Voor zangstemmen is het een veeleisend werk geworden. Rachmaninovs Vespers voldoen geheel aan de behoefte van Tsjaikovski en tijdgenoten om meer Russische elementen te verweven in de westerse kerkmuziekstijl. Zeer vernieuwend voor die tijd is Rachmaninovs gebruik van traditionele eenstemmige Russische gezangen, gezongen door een koor versterkt met een basso profundo, een extra diepe basstem. De modale melodieën bevatten geen vaste ritmiek, ze vloeien vrijelijk door een sereen kabbelende rivier van originele harmonieën. De kritische Rachmaninov was tevreden over zijn Vespers. Bij zijn eigen begrafenis werd zijn lievelingsstuk opgevoerd, nummer 5: ‘God, laat nu uw dienaar in vrede vertrekken’.

Het hele stuk duurt een royaal uur; Cappella ad Fluvium voerde het als één geheel uit, zonder pauze.

Concertdata

  • zaterdag 30/11/2013 – Nijmegen – Cenakel kerk – aanvang: 20.15 uur
  • zondag 01/12/2013 – OLV Visitatiekerk, Emmastraat 18 Velp – aanvang: 15.30 uur

Voorjaar 2013: Praagse Geheimen

Geheimen van Alchemisten en Vrijdenkers 

Impressie van het try-outconcert in Ede: Praedicatio van Zdeněk Lukáš {play}images/mp3/Praedicatio.mp3{/play}
ComeniusPraagse GeheimenDe stad Praag is altijd een centrum van geheimzinnigheid en spiritualiteit geweest. Onder de renaissancekeizer Rudolf II was het een centrum voor alchemisten, vrijdenkers en wereldreizigers. Zo ook de edelman Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic (1564 - 1621). Hij componeerde en schreef een reisjournaal van zijn pelgrimage naar het Heilige Land, totdat hij als protestante rebel onthoofd werd door de Habsburgers die orde op zaken kwamen stellen. Een mis en motetten van zijn hand maken onderdeel uit van dit programma De Sloveense monnik Jacobus Gallus (1550 - 1591) belandde bij zijn omzwervingen in Praag, werd er cantor/organist en componeerde een grote hoeveelheid kerkmuziek. Maar interessanter zijn zijn madrigalen uit de bundel Harmoniae morales, met als tekst Latijnse spreuken over vergankelijkheid en mystiek. Een keuze uit deze vier- en achtstemmige muziek maakte onderdeel uit van dit programma.
Deze renaissancemuziek laat zich uitstekend combineren met moderne muziek uit Praag van in Nederland nog niet zo bekende grootheden als Zdeněk Lukáš en Jaromýr Zajíček. Petr Eben (1929 - 2007) wordt wel gezien als de Tsjechische Messiaen. Van hem kwam onder meer aan bod zijn Cantico delle creature. Zdeněk Lukáš (1928 - 2007) kun je met recht de Tsjechisch Arvo Pärt noemen. Van hem kwam o.a. aan bod zijn Praedicatio en Parabolae Salomonis. Van Jan Hanuš (1915 - 2004) ten slotte klonk zijn Flos Florum op. 118.

Najaar 2012: Monteverdi's Mariavespers

Monteverdi"s MariavespersIn 2012 bestond het Arnhemse projectkoor Cappella ad Fluvium 15 jaar. Dit werd gevierd met Monteverdi’s Mariavespers (Vespro della Beata Vergine).

Dit in 1610 in Venetië uitgegeven werk kent een uitbundige virtuositeit die in de religieuze muziek op de grens van laat-renaissance en barok volstrekt ongebruikelijk was. Monteverdi solliciteerde er tevergeefs mee naar een baan van maestro di cappella aan het pauselijke hof in Rome, maar werd in 1613 benoemd tot kapelmeester aan de San Marco in Venetië, waar men veel vooruitstrevender was. Het spreekt voor zich dat hij alles uit de kast haalde om te laten zien wat hij aan compositorische technieken in huis had. Precies zoals de afzonderlijke steentjes van het mozaïek in de Venetiaanse San Marco kathedraal gezamenlijk een ervaring van indrukwekkende schoonheid teweeg brengen, drong Cappela ad Fluvium onder leiding van dirigent Dirkjan Horringa door tot de kern van dit meesterwerk.

M.mv. Klaartje van Veldhoven & Maria Goetze (sopraan), Matthew Smith & Jelle Leistra (tenor) en een internationaal ensemble van oude-muziek-specialisten

 

 

 

 

 

 

 

 

De concerten vonden plaats op:

  • zaterdag 8 dec 2012, 20.15 u Walburgiskerk, St. Walburgisplein 1, Arnhem
  • zondag 9 dec 2012, 15.30 u Titus Brandsma Memorial, Stijn Buysstraat 11, Nijmegen 

Dit project werd mogelijk gemaakt door bijdragen van:

vsbfonds-pay-off-web cultuurfonds RABO horizontaal

Zomer 2012: Muzikale vluchtelingen in Gent

Muzikale vluchtelingen in Gent

In het programma “Muzikale vluchtelingen” klonk muziek van componisten die rond het jaar 1600 om hun geloof of om andere redenen moesten uitwijken naar de Zuidelijke Nederlanden. Peter Philips en John Bull vertrokken lijfelijk vanuit Engeland naar Vlaanderen; Sweelinck liet zijn katholieke kerkmuziek daar uitgeven, want dat kon niet in het protestante Amsterdam.

De drie meesters in dit programma hebben ook veel levendige en interessante orgelmuziek geschreven. Het was dan ook een genoegen in dit programma orgelintermezzi op te nemen, waarin organiste Maria Cogen op het excellente Flentrop-koororgel van de Sint-Stefanus kon schitteren. Na het concert een memorabele receptie met een gratis Augustijn!

Zaterdag 23 juni 2012 om 20 uur

Sint-Stefanuskerk, Sint-Margrietstraat 11, Gent

Tickets: voorverkoop 9€ | aan de kerk 12€

In samenwerking met brouwerij Van Steenberge en orgelvereniging “De Principaal” vzw